Rezultati ankete o Mariji Jurić Zagorki
Petra
Španjić (1.4) ovoga je tjedna pripremila anketu u Formsu za gamovce povodom
150. obljetnice rođenja Marije Jurić Zagorke. Anketiranje je provedeno anonimno
na daljinu s pomoću poveznica na Facebooku i Teamsu. Nastojala se ispitati upoznatost
učenika sa Zagorkinim književnim radom. Pri osmišljavanju ankete i načinu
provedbe Petri su pomogli nastavnici Goran Boneta i Goran Krapić. Prikupili smo
rezultate.
Na
pitanja je odgovorio 41 učenik Gimnazije Andrije Mohorovičića Rijeka. Iako je anketa
bila otvorena za sve razrede, čak 78 % ispitanika bili su učenici prvih
razreda. Nakon njih slijedilo je 17,1 % maturanata. Kao što možete zaključiti,
tek su se malobrojni učenici drugoga i trećega razreda uključili u anketiranje.
Što se
smjerova tiče, najviše je odgovaralo prirodnjaka. Tzv. četvorke činile su 53,7
%, petice 34,1 %, a opći razredi 12,2 % ispitanika.
Učenica
je bilo više od učenika, 68,3 % naspram 31,7 %.
Većini
je ispitanika bilo poznato ime i prezime Marije Jurić Zagorke. Čak 95,1 %
učenika potvrdno je odgovorilo na pitanje.
Malo
više od polovice ispitanika upoznato je s proslavom 150. obljetnice Zagorkina
rođenja: 53,7 %.
Veći
dio ispitanika može navesti barem jedan Zagorkin roman, njih 63,4 %.
Ipak,
u manjini su oni koji su pročitali barem jedno Zagorkino književno djelo, njih
je 31,7 %.
Učenicima
je predloženo gledanje popularnoga dokumentarca koji je pripremio Robert Knjaz
o poznatoj autorici. Manji ga je broj učenika zaista spreman pogledati, njih
9,8 %, a dio bi ga učenika mogao pogledati, njih 48,8 %.
Veći broj učenika, njih 58,5 % smatra da su Zagorkina književna djela još uvijek relevantna.
Zagorkina
bi djela preporučilo drugima 36,6 % učenika. Podjednak je broj onih koji nisu
sigurni ili ne bi to učinili. To je razumljivo jer smo utvrdili kako je
otprilike trećina ispitanika pročitala barem jedno Zagorkino djelo.
Iako većina
nije čitala Zagorkina književna djela, čak 90,2 % učenika smatra kako je Zagorka
utjecala na razvoj hrvatske književnosti.
Nastojali
smo saznati koliko su autorice općenito čitane u našoj školi te ponudili
poznate romane koji su proizišli iz njihova pera. Očekivano, od ponuđenih
naslova najviše je učenika pročitalo osnovnoškolsku lektiru „Čudnovate zgode
šegrta Hlapić“ Ivane Brlić-Mažuranić (78 %). Na drugome su se mjestu našle „Male
žene“ Louise May Alcott (51,2 %), a na trećemu „Genijalna prijateljica“ Elene Ferrante (26,8 %).
Potonja su književna djela bila analizirana i predstavljana u okviru projekta
Genijalke iz romana, pa je moguće da je to utjecalo na njihovo čitanje.
Također, postoje i vrlo popularne ekranizacije. Zanimljivo je da je svaki
naslov s predloženoga popisa netko pročitao; Zagorkinu „Gričku vješticu“ 24,4 %,
„Frankensteina“ Mary Shelley 14,6 %, „Milevu Einstein, teoriju tuge“ Slavenke
Drakulić 12,2 %, „Djevojku s bisernom naušnicom“ Tracy Chevalier 9,8 % te „Orkanske
visove“ i „Jane Eyre“ sestara Brontë po 4,9 % ispitanika.
Učenici
su imali mogućnost preporučiti romane koje su napisale autorice te komentirati
pripremljenu anketu. Njihovi su odgovori, kao što možete vidjeti, bili veoma
zabavni.
MOHOgenijalke