Osvrt na zagrebačku predstavu „Plodna voda“ (Marina Vujčić)
Dana 27.
prosinca, pred sam kraj još jedne izazovne godine koja je iza nas, ponovno sam
s ocem posjetila Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu. Odgledala sam najnoviju
predstavu „Plodna voda“, suvremene hrvatske spisateljice Marine Vujčić, čiji je
tekst prvonagrađen „Marinom Držićem“, 2020. godine, za najbolji neobjavljen
dramski tekst. Predstava je svoju premijeru doživjela 9. prosinca 2022. godine,
a redateljica je Nenni Delmestre.
Berislava Srna Grgurić u HNK-u (privatna fotografija) |
Mjesto
je odvijanja radnje, izolirana od ostatka svijeta, klinika za očuvanje trudnoće
pod vodstvom Vilme (Mirta Zečević), smještena u distopijskom močvarnom
krajoliku. U središtu radnje nalaze se dvije žene; Nora (Jadranka Đokić), koja
ne želi imati dijete jer smatra da bi joj ono bilo samo na teret i uvjetovalo
gubitak neovisnosti, i Eva (Ana Begić Tahiri), kojoj život bez djeteta nema
smisao pa jednim poprilično neuobičajenim rješenjem pokušava realizirati svoju
želju. Flora (Luca Anić), treća žena, žrtva je nasilja koje nad njom provodi
njezin partner Antonio (Ivan Colarić), dok je četvrta žena zatočena u klinici
sve dok ne prođe termin za nasilni prekid trudnoće. Muški likovi različito
reagiraju na probleme koje muče njihove partnerice pa pokušavaju ostvariti i
nametnuti svoje želje i stavove, usprkos tome što su žene tvrdoglave i ne
slušaju ih.
Opisavši
ukratko ovu vrlo napetu i intrigantnu radnju, ističem vrlo zanimljiv scenski
postav i kostime. Što se tiče scenografije, moram priznati kako mi se jako
svidio način na koji je scenografkinja Lina Vengoechea dočarala taj močvarni
krajolik pun razbujalih biljaka. Kostimografkinja Barbara Bourek također se
potrudila izraditi kostime u skladu s ovom poetsko-trilerskom radnjom. Naravno,
svakako moram spomenuti glumačku postavu koja je u zagrebačkom HNK-u uvijek
usklađena, uvjerljiva i profesionalna, radilo se o drami ili komediji. Jadranka
Đokić i Ana Begić Tahiri još su jednom u nizu pokazale izniman glumački talent
bez nepotrebnoga afektiranja. Žene koje utjelovljuju uspjele su dočarati i
približiti publici, što smatram da je iznimno važno u svakoj predstavi, zbog
toga što sam sigurna da nitko ne bi želio gledati predstavu u kojoj glumci nisu
uvjerljivi i ne mogu dočarati likove koje utjelovljuju. Naravno, ovu pohvalu
želim uputiti i drugim glumcima. Jedini lik u cijeloj predstavi koji nisam
mogla shvatiti jest lik „žene u crnini“ koju je utjelovila glumica Ivana Boban.
Naime, u više navrata, žena se pojavljuje te, bez ijedne replike, trči oko
ostalih likova koji se, čim je vide, prestraše i pokušavaju pobjeći. Smatram da
joj je, u procesu stvaranja predstave, trebalo više dodati na važnosti, tj.
jasnije objasniti njezinu ulogu.
Na
kraju bih svima htjela preporučiti ovu novu dramsku uspješnicu na temelju
nabrojanih razloga i napete radnje, ali i zbog toga što je zapravo tema
predstave ženska trudnoća, o kojoj se smatram, premalo govori. Naime, kao
društvo tu smo temu u 21. stoljeću tabuizirali iz mnogobrojnih društvenih i
etičkih razloga.
Berislava
Srna Grgurić (1.1)